פינוקים שווים
מרכז תרבות
פרויקט: "תבונות" – מרכז תרבות לבנות מוחלשות.
הבעיה אותה הפרויקט בא לפתור: נתינת כלים מעשיים ופרקטיים לחיים, עבור בנות מוחלשות מאד.
מיועד עבור בנות בעלות כישרונות מועטים, לקויות למידה, מצב חברתי ירוד, חוסר בטחון עצמי ולימודי, בעלות מטען רגשי כבד ומעיק המונע מאיתן להתקדם מינימלית בלימודים, ובעיקר בנות ללא עתיד ואופק חברתי, תעסוקתי והשכלתי.
הדרך בה הפרויקט פותר את הבעיה:
במרכז התרבות "תבונות" אנו מעניקים לבנות, חינם, חוגים וסדנאות עשירים לאורך שעות אחה"צ, במסגרת שהותם בפנימייה, בהתאמה אישית.
הסדנאות מעלות את רמת ההשכלה, הביטחון והמצב החברתי של הבנות, תוך כדי שהן משילות מעליהן את המטען הרגשי הכבד, בכדי להביא אותן להישגים באופן קל יחסית,
ובעיקר לרכוש השכלה בתחומים המתאימים אישית עבורה, כדי שיהוו לה בסיס איתן ללימודי המשך, השכלה, ובבוא הזמן מקור פרנסה.
נהנים מהפרויקט:
מעגל ראשון:
הבנות המשתתפות בסדנאות (בנות פנימייה כיתות ט- יב).
התועלת שלהן מתחלקת לטווח הקצר ולטווח הארוך:
בטווח הקצר: הן ממלאות את שעת היום שלהם ברכישת השכלה בדרך בילוי וחוויה.
הן נחשפות לתחומים שבהם הן "שוות" ובכך הן מעלות את קרנן בחברה הסובבת אותן.
ובזו הדרך הן גם מעלות את קרנן בעיני עצמן, בטחון עצמי, הערכה עצמית והעצמה אישית.
בטווח הארוך: הן עתידות להיות תלמידות מצליחות בתחום שנבחר לפי היכולת והמשיכה האישית שלהן, והופכות בעתיד להיות בעלות מקצוע המפרנסות את ביתן בכבוד.
מעגל שני: הורי הבנות (בדרך כלל בני מעמד סוציו-אקונומי נמוך במיוחד, גרושים, אלימות, חד הוריים, עולים חדשים וכדומה), חברותיהן (אף הן בדרך כלל בנות מוחלשות), מורות ועובדות סוציאליות או מטפלות.
התועלת להורים: התועלת העצומה שיש להורים היא מכך שבתן עסוקה בונה את עצמה ע"י עיסוק רצוף ברכישת השכלה וחיי חברה איכותיים, דבר שמפתיע אותם מאד.
התועלת לחברות: מגלות חברה "שווה" המעלה את רמתן ומחייבת אף אותן, וגורמת להן להשתתף ולקנות השכלה וידע.
התועלת למורות ולמטפלות: על ידי מילוי הסיפוק וההרגשה האישית הטובה של הילדה היא הופכת באופן ישיר להיות תלמידה או מטופלת קלה ומצליחה.
מעגל שלישי: מדינת ישראל, והחברה כולה.
התועלת הנגרמת לחברה כולה היא כמעט ישירה.
בת שאין לה סיפוק מהלימודים, בת שלא מצליחה בשום מגמה 'סטנדרטית' מאז היותה קטנה, בגלל המוחלשות הטבעית או הסביבתית שלה, הופכת להיות נטל על החברה כולה, ע"י היותה מובטלת או נתמכת סעד ורווחה וכדומה.
אם היא אכן רוכשת במרכז 'תבונות' כלים בסיסיים לחיים, היא מקבלת תנופה אישית גבוהה ומתמחת בעיסוק מצליח, ובכך הופכת את עצמה לאשה מפרנסת שהיא חלק מהעשייה ומעגל העבודה בישראל.
כיצד תימדד הצלחת הפרויקט בטווח הקצר?
לאחר תקופה קצרה שהתלמידה מצאה את הסדנא או את החוג שיש לה אליו משיכה, היא מתחילה למצוא בתוכה נקודות אור המשליכות על כל לימודיה, וההישגים שלה בלימודים עולים באופן מוחשי!
כיצד תימדד הצלחת הפרויקט בטווח הארוך?
ביחס לבנות אחרות שלא השתתפו בסדנאות אלו, היא מצליחה בהמשך לימודיה ומממשיכה לפתח את הבסיס שהיא קנתה במסגרת זו, ובהמשך מוצאת עוגן כלכלי או לכל הפחות השלמת הכנסה בידע שהיא רכשה כאן.
להלן פירוט קצר של המוצרים (והתועלות מהן) המצויים לעת עתה ב'תבונות'
E (ראו קטגוריית פירוט החוגים והסדנאות, והרַציונַל החינוכי והחברתי שלהן)
משחקים:
התועלות:
פיתוח תקשורת בין אישית
תקשורת בלתי מילולית
חווית ניצחון
התמודדות עם כישלון ואכזבה בהפסד
עמדות מחשב:
התועלות:
היכולת לשחק במשחק יחידני- משחק וירטואלי
סיוע לימודי ע"י הקלדת עבודות ופרויקטים לימודיים
חוויה חברתית בצפייה בתמונות מהוואי הפנימיה והעלאת זיכרונות
פינת מקרן:
התועלות:
שחרור מהעומס היומיומי ע"י צפייה במדיה כפעילות הפגתית.
התחזקות באמונה ע"י צפייה בשיעורי תורה
פינת ישיבה:
התועלות:
תחושת בית ואוירה משפחתית במנוחה על הספות
השראת אוירה נינוחה וחמימה
אפשור שיחה בנושאים רגשיים תוך העצמה
שולחנות סדנא:
התועלות:
אפשרות להכין ש"ב במקום מזמין ושקט
יכולת לעסוק ביצירה/ ציור בבחירה אישית